Home » Forsterk Norges eldreomsorg » — Det har vært til uvurderlig hjelp
Sponset

Bjørn Høistad (79), diagnostisert med Alzheimer, har gjenoppdaget gleden ved utflukter og kafébesøk, takket være Mio Omsorg og hans omsorgsperson Elisabeth Dahl.

— Jeg setter veldig pris på kafébesøkene våre. Sist spiste vi pizza og det syntes jeg var veldig artig, sier Bjørn Høistad (79) mens datteren Helen gir ham et kjærlig blikk.

Vi befinner oss på Garcon Bakeri på Lillestrøm togstasjon, cirka et kvarters kjøretur fra Sørvald bo og behandlingssenter i Sørum kommune. Institusjonen, som blant annet tilbyr langtidsopphold for pasienter med demens, har vært Bjørns faste bosted det siste året. I 2018 ble 79-åringen diagnostisert med Alzheimer, noe som har ført til at han trenger ekstra hjelp i hverdagen hvor den kognitive svikten gradvis forverrer seg.

Mens vi sitter på stolene i kafeen, har det gått et par måneder siden Elisabeth Dahl fra Mio Omsorg ønsket 79-åringen velkommen som bruker, noe Helen Høistad setter stor pris på.

— Å kunne gi pappa muligheten til å utforske verden utenfor Sørvald, med en dedikert og omtenksom person som Elisabeth, har vært en stor lettelse og glede, fastslår hun.

— Jeg har hele veien vært opptatt av å tilbringe mest mulig tid med pappa, og det er en berikelse at jeg har mulighet til det. Samtidig har jeg – over lengre tid – forsøkt å finne en frivillig aktivitetsvenn, som ville kunne dekke behov utover de forskjellige aktivitetene Sørvald kan tilby. Derfor er det så bra at det finnes private aktører slik som Mio omsorg, som bidrar til å trygge og aktivisere min far – slik at han kan få en fullverdig hverdag – viktig for oss, legger 49-åringen til.

— Pappa har alltid vært en person som trives i selskap og utendørs. Så å se ham lyse opp når Elisabeth kommer på besøk, er virkelig hjertesmeltende, sier hun engasjert.

Perfekt match

Det var i mars i år at Helen tok kontakt med Mio Omsorg for å få hjelp med å aktivisere sin far. Fra skinnstolen, helt innerst i den travle kafeen, forteller hun at hun søkte opp forskjellige leverandører av omsorgstjenester – men at det ikke tok så lang tid før valget falt på Mio.

— Jeg hadde en veldig fin samtale med en av deres ansatte som kom bort og besøkte oss på Sørvald. Etter endt samtale hadde hun allerede en i tankene som kanskje kunne være rett person for pappa, noe jeg kunne se da Elisabeth ble introdusert for ham, erindrer Høistad.

To timer hver tirsdag er tiden Bjørn tilbringer med sin nye kompanjong, og selv om de kjører forskjellige steder i nærområdet, så er det kafébesøkene 79-åringen setter aller mest pris på.

— Å få dra på utflukter med Bjørn gir meg masse energi. Jeg kan også se at han blir i mye bedre humør etter turene våre. Det synes jeg er veldig fint, sier Elisabeth Dahl, mens Høistad nikker enig.

Takknemlig for jobben

Det er fire år siden 51-åringen begynte i Mio. I januar i år flyttet Lørenskog-kvinnen tilbake til Østlandet, og tilbringer hverdagen med å enten aktivisere eldre, eller hjelpe til med renhold hjemme hos flere av brukerne som benytter seg av Mios tilbud.

— Jeg er utrolig takknemlig for å ha en jobb som lar meg utgjøre en forskjell i folks liv. Det å kunne gi trygghet og glede til de jeg bistår, som din pappa, gir meg en enorm tilfredshet og formål, sier Dahl overfor Høistad.

Elisabeth presiserer at det å jobbe i Mio Omsorg ikke bare er å yte tjenester, men også å bygge relasjoner. 

— Jeg verdsetter dypt den åpne kommunikasjonen vi har. Å dele erfaringer og ha en god dialog etter hvert besøk, bidrar til å forbedre tjenesten vi tilbyr. Jeg er takknemlig for denne tilliten og støtten, avslutter hun.

Slik får du hjelp fra oss

Det er enkelt å få hjelp fra oss. Vi kommer hjem til deg på et gratis og uforpliktende hjemmebesøk. Sammen finner vi den beste løsningen for deg.

Av Kristian Fabrizio

Neste artikkel