Skip to main content
Home » Fremtidens sykehus » -Vi må samarbeide tett
Fremtidens sykehus

-Vi må samarbeide tett

Sponset av:
Når en røntgenmaskin tar et bilde av eksempelvis en skadet fot eller arm, bruker de kunstig intelligens for å avdekke skader. Foto: Ahus
Sponset av:
Når en røntgenmaskin tar et bilde av eksempelvis en skadet fot eller arm, bruker de kunstig intelligens for å avdekke skader. Foto: Ahus

I løpet av et døgn sendes det over en million meldinger mellom Sykehuspartners IKT-systemer og brukere, helseforetak, legekontor og kommuner. Effektivisering og utvikling av nye løsninger krever tett samarbeid.

– Vi jobber hele tiden med å finne bedre IKT-løsninger. Det er viktig med godt og tett samarbeid med våre kunder som er sykehusene i forbindelse med utvikling. Vi må være på samme lag både når det gjelder infrastruktur og nye løsninger, sier Hanne Tangen Nilsen i Sykehuspartner.

Hanne Tangen Nilsen

Administrerende direktør for Sykehuspartner

1935 ansatte personer

Hun er administrerende direktør i et helseforetak med 1935 ansatte, som leverer tjenester innen IKT, prosjekt, logistikk og HR til alle øvrige helseforetak i Helse Sør-Øst – det vil si alle sykehusene på Sør- og Østlandet.

Sykehuspartner drifter og forvalter livsviktige IKT-systemer for sykehusene, både kliniske og administrative applikasjoner, IKT-infrastruktur, nettverk og arbeidsflater for 81 000 brukere. Hovedkontoret ligger i Drammen. De har også kontorer i Oslo, Grimstad, Porsgrunn, Fredrikstad, Gjøvik, Hamar og Lillehammer. 

Store utfordringer

Helsetjenesten står overfor store utfordringer, og dette legger sterke føringer for utviklingen av Sykehuspartner. Det er vesentlig at alle ansatte i virksomheten forstår det totale utfordringsbildet, og jobber tett og godt med helseforetakene for å sikre felles situasjonsforståelse og dermed også grunnlaget for å gjøre bedre prioriteringer. Administrerende direktør forteller om en hverdag bestående av mange aktører der alle skal gjøres fornøyd.

– Det er en kompleks organisasjon, og mange funksjoner og personer nye løsninger må være forankret med siden vi jobber på tvers av sykehusene. Det kan være en flaskehals, og vi jobber stadig med å forbedre hvordan vi kan møte minst mulig hindringer på veien, sier Tangen Nilsen.

Spennende KI-løsning i Bærum

I Helse Sør-Øst jobbes det blant annet med utnyttelse av nye teknologier for å understøtte digital hjemmeoppfølging av pasienter og kunstig intelligens (KI) for å forbedre arbeidsprosesser. Dette gjøres for å frigjøre tid og øke kvalitet og kapasitet i pasientbehandlingen. En spennende løsning, som inkluderer KI, er blant annet tatt i bruk på Bærum sykehus.

– Når en røntgenmaskin tar et bilde av eksempelvis en skadet fot eller arm, bruker vi kunstig intelligens for å avdekke skader. Systemet er eksempelvis trent opp til å kunne vurdere om det er et brudd eller ikke, sier Tangen Nilsen og fortsetter:

– Ved hjelp fra KI kan sykehuset i løpet ett-to minutter gi et svar, og konkluderer KI med «ikke brudd», kan radiografen sende pasienten direkte hjem, sier Tangen Nilsen.

Hjemmebehandling av pasienter

Det jobbes også for å etablere nye arbeidsformer og ta i bruk teknologi slik at pasienten eksempelvis kan behandles mer hjemme.

– Digitale løsninger for både kommunikasjon og hjemmebehandling med pasienter er allerede i bruk, men vi må jobbe tett med sykehusene for å gjøre det enda mer tilgjengelig og at pasienttilbudet skal bli så godt som mulig, sier Tangen Nilsen.

Hun trekker fram hjemmebehandling med pasienter som en løsning som vil komme mer og mer de nærmeste årene.

– Hjemmebehandling gir muligheter for både pasient og sykehus med hensyn på økt kvalitet og effektivitet. Mange ønsker å bli behandlet i sitt eget hjem, og det må være trygge og gode løsninger som utvikles. Samtidig skal de som trenger det også få gode tilbud på sykehusene, sier Hanne Tangen Nilsen.

Fakta

Sykehuspartner HF leverer tjenester innen IKT, prosjekt, logistikk og HR til alle sykehusene i Helse Sør-Øst.

For å lese mer, besøk sykehuspartner.no

Next article