Helsevesenet vil avhenge av digitale løsninger som øker smidigheten og effektiviteten – og reduserer kostnader. Et norsk helsetech-selskap har i 25 år utviklet et journalsystem som effektiviserer drift, pasientbehandling og administrasjon, med svært gode resultater.
Ad Curis er et journalsystem utviklet for og sammen med private klinikker som leverer helsetjenester som del av spesialisthelsetjenesten. Det er designet for institusjoner med komplekse prosesser, der integrasjon og fleksibilitet er avgjørende for en sømløs hverdag.
– Vi retter oss mot private klinikker som har avtale med de regionale helseforetakene. Løsningen er fleksibel, og kan tilpasses mange ulike behov, noe som gjør at den brukes både i somatisk rehabilitering, tverrfaglig spesialisert rusbehandling og psykisk helsevern, forklarer produkteier Ingvild Skarestad.

Ingvild Skarestad
Produkteier for Ad Curis
Hun beskriver klinikkene som minisykehus, med behov for mange av de samme systemene som de store, men i mindre skala. Samtidig må de være mer effektive, fleksible, og ha sømløs arbeidsflyt, for å håndtere behandlingsforløp optimalt.
Alt i ett
– Klinikker med 50–400 ansatte trenger booking- og renholdssystemer, pasientoversikter, løsninger for refusjonskrav og beleggsoversikter. I tillegg er verktøy for labhåndtering, tester og undersøkelser viktig, samt effektive kommunikasjonsløsninger for pasienter og tjenesteapparatet. Vi har samlet alt i én plattform som eliminerer behovet for parallelle systemer, og gir en helhetlig oversikt, sier hun.
– Ad Curis lar institusjoner skreddersy innhold og funksjoner. Overgangen til en skybasert løsning sikrer effektiv kommunikasjon, samhandling og integrasjon av nye verktøy, ofte utviklet i samarbeid med kundene. Det gjør Ad Curis skalerbar, og gir brukerne kontroll over egne prosesser, og en sikker og moderne opplevelse.
Mange av dem som jobber med Ad Curis har selv bakgrunn fra sektoren. Det gir en unik forståelse for behovene.
– Den forståelsen er avgjørende for å levere gode løsninger. Vi har tett dialog med kundene, og bruker god tid på implementering, for å sikre optimal tilpasning og opplæring, sier hun.
Kortere liggetid
Reidun Meberg, daglig leder ved Sørlandets rehabiliteringssenter, vektlegger oversikt over det løpende arbeidet som avgjørende for drift og pasientbehandling.
– Digitalisering er sentralt i de helsepolitiske føringene for fremtidsrettede og bærekraftige helsetjenester. Vi er i anbudsprosess med Helse Sør-Øst, der digitalisering, bedre ressursutnyttelse og kortere liggetid er viktige krav, og der kommer Ad Curis godt med, sier hun.

Reidun Meberg
Daglig leder ved Sørlandets rehabiliteringssenter
– Étt system og én innlogging gir bedre arbeidsflyt og oversikt. Ad Curis muliggjør interaktiv dialog med pasienten, før, under og etter rehabilitering. Det gir en mer målrettet oppfølging og kortere liggetid, til fordel for både pasient og behandler.
Forutsigbarhet og forbedret arbeidsflyt
Systemet inkluderer chat, digitale treningsprogrammer, pasientoppfølging, timeplaner og ankomstregistrering, som sikrer en sømløs arbeidsflyt, noe Tarja Kvalheim, forskningsleder ved Røde Kors Haugland rehabiliteringssenter, kan bekrefte.
– Ad Curis er et journalsystem, men funksjonen for digital pasientoppfølging gjør det uvurderlig. Vi innleder dialog med pasienten alt fra tilbud om opphold, slik at vi kjenner behovene før de kommer. Informasjonen deles på tvers av fagfelt, slik at vi kan forberede riktige tiltak og sikre en effektiv behandling.

Tarja Kvalheim
Forskningsleder ved Røde Kors Haugland rehabiliteringssenter
– Liggetiden er ofte begrenset, og det er ineffektivt å bruke mye av den til kartlegging. Ad Curis gir pasienten eierskap til prosessen, samtidig som det reduserer kostnader, sier hun.
Ifølge Tarja setter også behandlerne stor pris på å få informasjon i forkant. Det gir en bedre og forutsigbar arbeidsdag.
– Det er en lettelse å slippe alle papirene vi før måtte skanne. Arbeidsflyten er mer sømløs, feilkildene redusert, og sikkerheten sterkt forbedret. Den teknologiske utviklingen har gjort en stor forskjell for oss. Vi gleder oss til å se hvordan Ad Curis kan bedre pasientbehandlingen enda mer.
Ad Curis sikrer god arbeidsflyt og bedre bruk av ressurser.