Pinova – Trygg Hjemme varsler pårørende automatisk ved unormale hendelser i boligen til den eldre via telefonoppringning eller sms. Ingen app eller opplæring. Systemet er diskret, ingen kameraer og ingen aktiv handling er nødvendig. Varslingssystemet er billig og enkelt å bruke.
– Små sensorer på størrelse med fyrstikkesker plasseres rundt i boligen. De fanger opp bevegelse og rapporterer til en liten IoT-hub (Pinova-boks), som minner om en tv-boks, sier Trude Husjord, CEO og gründer.
Etter tre uker er bruksmønsteret lært og det blir gitt beskjed eksempelvis om den eldre ikke har stått opp til vanlig tid en morgen, blir unormalt lenge på badet, eller har falt og blir liggende i trappen. Ved begynnende demenssykdom kan det være aktuelt å få varsel dersom ytterdøra åpnes på et tidspunkt den eldre ikke burde gå ut.
– Pårørende som blir varslet, kan være den eldres barn, en nabo, en venn, eller helsepersonell dersom personen bor i omsorgsbolig eller har hjemmehjelp, sier Trude.
Personvernet ivaretas ved at alle data som genereres lagres lokalt i Pinova-boksen og ikke i skyen.
Enkelt og trygt
Alf-Åge Næss har brukt Pinova-løsningen. Moren er plaget med svimmelhet, og hadde opplevd å besvime og falle uten å få tilkalt hjelp. Som hun sier selv: «Jeg kan jo ikke trykke på en varselknapp eller trygghetsalarmen når jeg er bevisstløs».
– Med Pinova er det enkelt og trygt. Nå får jeg varsel dersom uhellet skulle være ute. Svarer hun ikke og jeg ikke er i nærheten, varsler jeg min datter eller naboen som kan sjekke om alt er ok. Sensorene er små og diskré så dette er ikke noe hun forholder seg til i hverdagen. Pinova-løsningen bare fungerer, sier Næss.
FAKTA
Pinova leverer smarte og brukervennlig trygghetsløsninger som sikrer at personer med omsorgsbehov kan få dette løst på en minst mulig inngripende måte.
Ville gjøre noe som betydde noe for andre
Ideen om Pinova ble til under et familieselskap der Trude var sammen med lillebroren Per-Kristian Løvås. De ønsket å lage smarte og brukervennlige trygghetsløsninger slik at flest mulig kan bo lengst mulig hjemme.
Trude har vært leder i medie-, rådgivnings- og teknologibransjen, og teknologi har alltid vært en stor interesse. I voksen alder tok hun en ergoterapiutdannelse for å lære mer om velferdsteknologi og tilrettelegging. Per-Kristian er dataingeniør og har jobbet med systemutvikling stort sett hele livet, og har de senere år jobbet med sensorteknologi og KI innenfor havbruk.
Noen kommuner har allerede tatt løsningen i bruk i omsorgsboliger, og kan melde om gode erfaringer.
– Helsepersonell må forholde seg til mange ulike velferdsteknologi-løsninger som er komplekse. Vi får spesielt god respons på at vårt system er så enkelt å bruke, og at det ikke er noen opplæringskostnader på personell. God gammeldags telefonoppringning håndterer alle, om man er pårørende eller helsepersonell, sier Trude.
Billig og miljøvennlig løsning
Trude og Per-Kristian var fra starten tydelige på at skulle de gjøre en forskjell så måtte ikke bare teknologien være enkel, men også installasjonen og betalingsmåten. Sensorene og Pinova-boksen kommer i posten. Det er enkelt å sette opp sensorene selv. De kommer med dobbeltsidig tape.
– Betaling skjer via månedsabonnement. Det er ingen bindingstid, bare en liten etableringsavgift ved oppstart. Trenger man ikke tjenesten mer, så sendes utstyret tilbake for gjenbruk. På denne måten bidrar alle til den sirkulære økonomien og redusert elektronisk avfall, sier Trude.
– Det var viktig for oss at løsningen skulle være både billig, diskret og enkel. Teknologi fungerer best når man ikke må forholde seg så mye til det, sier hun videre.
Trygg hjemme, smart og enkelt
Pinova har teknologien som trygger de eldre i egen bolig. Automatisk varsling til pårørende når noe unormalt har oppstått hos den eldre.
Pinova-løsningen krever ingen opplæring, ingen app eller kameraovervåkning. Enkel å installere.
Av Marte Frimand