Home » Fremtidens sykehus » Smart-TV tilpasset kommunikasjon og underholdning for pasienter
Sponset

Norske Otrum har installert TV-skjermer i sykehus, omsorgsboliger, sykehjem og andre helseinstitusjoner i Norge, Sverige og Danmark, Storbritannia, Midtøsten og Tyskland, og veksten fortsetter.

– Plattformen vår hjelper de ansatte med å sentralstyre informasjon til pasienter, kolleger og besøkende. Pasientene får et spesielt tilrettelagt grensesnitt, basert på eventuelle funksjonsbegrensninger, som svekket syn, så vel som spesialtilpasset underholdning, kommunikasjon og informasjon, forteller Kristian Elvestad, Director of Strategic Verticals. 

– Det er fleksibiliteten i systemet som gjør det spesielt interessant for sykehus, og med en såkalt API-connector kan vi hekte på tredjeparts-plattformer, mens vår plattform kan styres av andre plattformer. Systemet er svært fleksibelt i bruk, ikke minst ved at helsepersonell kan bruke sine egne plattformer til å kommunisere med og informere pasientene. Det gjør at vi kan skreddersy plattformen til å passe sykehusets egne, og da snakker vi om den helsefaglige kommunikasjonen.

Kristian Elvestad

Director of Strategic Verticals i Otrum

Forkorter liggetid

– I tillegg har vi belegg for at kjedsomhet forlenger rehabiliteringen, og at underholdning bidrar til å forkorte den. På den måten får sykehus og andre økt sirkulasjon i pasientbelegget, mens pasientene raskere vender tilbake til sine vanlige liv. Det er selvfølgelig musikk i helsevesenets ører, og nå har vi inngått en avtale med Stavanger universitetssykehus, der vi ser på hvordan plattformen kan konfigureres best for nye SUS. Bygningene er ennå ikke oppført, men det som er viktig for sykehuset, er at de får samlet alle disse funksjonene på én plattform.

Elvestad vet at mange har problemer med å navigere TV-løsningene vi finner i hotellrom, men forsikrer at dette er en helt annen sak:

– Siden løsningen lar seg tilpasse pasienter med forskjellige utfordringer, kan det for enkelte være vanskelig å bruke selve TV-skjermen, så det vi gjør, er å åpne for at sykehuset kan skreddersy grensesnittet for hver pasient, slik at bruken blir enklere for eldre og andre med spesielle behov. Vi snakker hovedsakelig om enveis informasjonsformidling, toveiskommunikasjon og underholdning, der kommunikasjons-elementet også gir rom for at pasient og behandler kan kommunisere seg imellom, men det stopper ikke der:

– Systemet inkluderer også såkalt asset management. Det vil si at for eksempel IT-avdelingen eller sykehusets AV-avdeling kan fjernstyre service på skjermene, som at den enkelte pasient får de riktige TV-kanalene og finjustering av innstillinger tilpasset pasienten. Her kan for eksempel pasienten automatisk få radio og TV-kanaler på sitt eget språk som førstevalg.

Tingenes Internett

Ifølge Elvestad er det også uproblematisk å koble opp de strømmetjenestene pasienten måtte ha på nettbrett eller mobil. Det skjer gjennom OtrumCast, som er integrert i systemet. Hver pålogging i systemet er unik, og alle data slettes etter avlogging, slik at de ikke kommer på avveie. Det du strømmer til egen skjerm, forblir på den skjermen.

– Hvor går veien videre for Otrum?

– Det skjer veldig mye på IoT-feltet. For oss er det naturlig å se på hvordan vi kan integrere løsninger i plattformen vår, som å koble til og samhandle med enheter med åpent API, for eksempel medisinsk utstyr og apparater, som gjør at informasjonsbehandlingen kan automatiseres. Dessuten kommer det stadig nye produkter som er tilrettelagt for forskjellige funksjonshemninger hos pasientene, så vi kommer til å arbeide med å åpne for å inkludere også dem i plattformen. Infrastrukturen, altså kablene vi bruker, er jo alt på plass, så mye er opp til sykehusene selv. Men mulighetene er ubegrenset.

Otrum tilbyr skybasert interaktiv programvare for kommunikasjon og fjernstyring av smarte TV-er, smarttelefoner, castingløsninger og infoskjermer til en rekke forskjellige bransjer. Otrums utviklingsavdeling gjør selskapet i stand til å raskt møte nye markedsbehov med en organisk plattform der flere nye funksjoner lanseres hvert år.

Selskapet startet i Arendal i 1985, og har siden den tid utviklet programvare for hoteller, sykehus, sykehjem, skoler, kontorer og butikkjeder.

Otrums interaktive løsninger tilbyr markedsledende funksjonalitet, stabilitet og brukervennlighet – med over 2,5 millioner brukere per måned.

Les mer på otrum.com

Av Jarle Petterson

Neste artikkel